donderdag 21 oktober 2010

Opdracht 2: kies uit...

Een opdracht op maat van de wereld
Palanka: Duurzame investeren in water

Wat komt er allemaal kijken om een dorp op het platteland in Afrika of Latijns-Amerika op een duurzame manier van water te voorzien? Wat houdt dat in? In een opdrachtenspel verdienen de deelnemers “beloningsstukken”, waarmee ze op een speelbord dorpen kunnen verbinden met een waterbron. In de nabespreking wordt de evenwaardigheid van de sociale, technische, organisatorische en financiële dimensies bij waterprojecten centraal gesteld. Verdieping van het begrip ‘duurzaamheid’.

De niet-begeleide methodiek Palanka² (inclusief opdrachtsuggesties voor 2de en 3de graad TSO en een uitgewerkte handleiding voor de leerkracht) is digitaal aan te vragen bij johan.verstraete@protosh2o.org

Een opdracht op maat van de omgeving

Breng een bezoek aan een waterschakel (waterzuivering, waterwinning, riolenmuseum….). Of ga samen met een natuurgids op stap langs een waterloop in de buurt van je school. Of probeer een afspraak te maken voor een interview met de promotor van een waterdistributiemaatschappij/een flessenwaterproducent. Kies er eentje uit.
Deel ons je bevindingen mee.

Een opdracht op maat van de school

Organiseer een proefondervindelijke enquête: geef ik je nu leiding- of flessenwater te drinken?
Leidingwater heeft een slecht imago. Velen vinden het slecht smaken en volgens sommigen is het zelfs ongezond.
Om dit te ontkrachten kun je een proefactie op het getouw zetten. Verzamel verschillende soorten water. Van verschillende merken flessenwater tot leidingwater uit verschillende hoeken van ons land. Proeven mensen het verschil?
Met het opzet en met de resultaten van je proefactie kun je heel wat doen.
Je kunt de resultaten omzetten in statistieken. Je kunt een vergelijking maken in kostprijs tussen leidingwater en flessenwater. Je kunt een reportage maken over deze proef …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten