Opdracht 4

Met de vorige opdracht konden jullie al een beeld vormen van de waterlekken op school, wierpen jullie een kritische blik op flessenwater of maakten jullie kennis met het virtueel water. In deze opdracht vragen we jullie om over te gaan tot actie!

Jullie kunnen uiteraard deze acties koppelen aan de Walk for Water op 22 maart 2011 (tevens slotactie van inzoomen op water).

Op maat van de school : Organiseer een weinig-water-dag.
Zoek zoveel mogelijk manieren om spaarzaam met water om te gaan. En voer die uit op een waterarme dag op school. Maak hiervan een filmpje, een fotoreportage of een verslag.

Op maat van de omgeving : Waterbrieven
Schrijf in een groep een brief aan de gemeente en/of aan de intercommunale en vraag naar de manier waarop zij aan duurzaam waterbeheer doen. Stel op basis daarvan een aantal goede, makkelijke en duurzame maatregelen voor.

Op maat van de wereld : solidaire sponsering.
Al de waterbesparende acties in de school kunnen ertoe leiden dat de waterfactuur sterk vermindert. Het geld dat de school bespaart kan ze investeren in een waterproject in een ontwikkelingsland. Ook kan de school een sponsoractie op poten zetten. Voor elke liter water die de school bespaart, kan er een bepaald bedrag gesponsord worden. Het eindbedrag kan de school eveneens investeren in een waterproject in een ontwikkelingsland.