Opdracht 2

Opdracht 1 hebben we achter de rug. Vergeet niet de foto op te sturen! Dank.

Kernidee achter opdracht 2 is: bewust maken, enthousiast maken, warm maken
In deze fase van het traject willen we alle doelgroepen en actoren in de school gevoelig maken voor het watertraject. Want... wie goed geïnformeerd én aangesproken wordt zal zich vlugger betrokken voelen.
Wie inzicht heeft in de waterproblematiek, zal bewuster mee helpen zoeken naar oplossingen.

Hieronder vind je enkele mogelijke opdrachten. Je kunt je beperken tot één opdracht maar we zouden het ten zeerste waarderen mocht je meerdere sensibiliseringsacties uitwerken naar verschillende doelgroepen (*).
We vragen je een kort verslag op te sturen over opdracht 2.

Hoe vlugger je ons verslag uitbrengt van je sensibiliseringsactie(s) hoe vlugger jullie via deze blog je collega-scholen op ideeën brengt, stimuleert en uitdaagt.
* Meer inspiratie/opdrachten in ons MOS-themapakket 'Water op school' (hoofdstuk 3 pag 57)

Een opdracht op maat van de wereld

Palanka: Duurzame investeren in water
Wat komt er allemaal kijken om een dorp op het platteland in Afrika of Latijns-Amerika op een duurzame manier van water te voorzien? Wat houdt dat in? In een opdrachtenspel verdienen de deelnemers “beloningsstukken”, waarmee ze op een speelbord dorpen kunnen verbinden met een waterbron. In de nabespreking wordt de evenwaardigheid van de sociale, technische, organisatorische en financiële dimensies bij waterprojecten centraal gesteld. Verdieping van het begrip ‘duurzaamheid’.
De niet-begeleide methodiek Palanka² (inclusief opdrachtsuggesties voor 2de en 3de graad TSO en een uitgewerkte handleiding voor de leerkracht) is digitaal aan te vragen bij johan.verstraete@protosh2o.org


Een opdracht op maat van de omgeving
Breng een bezoek aan een waterschakel (waterzuivering, waterwinning, riolenmuseum….). Of ga samen met een natuurgids op stap langs een waterloop in de buurt van je school. Of probeer een afspraak te maken voor een interview met de promotor van een waterdistributiemaatschappij/een flessenwaterproducent. Kies er eentje uit.
Deel ons je bevindingen mee.


Een opdracht op maat van de school
Organiseer een proefondervindelijke enquête: geef ik je nu leiding- of flessenwater te drinken?

Leidingwater heeft een slecht imago. Velen vinden het slecht smaken en volgens sommigen is het zelfs ongezond.
Om dit te ontkrachten kun je een proefactie op het getouw zetten. Verzamel verschillende soorten water. Van verschillende merken flessenwater tot leidingwater uit verschillende hoeken van ons land. Proeven mensen het verschil?
Met het opzet en met de resultaten van je proefactie kun je heel wat doen.
Je kunt de resultaten omzetten in statistieken. Je kunt een vergelijking maken in kostprijs tussen leidingwater en flessenwater. Je kunt een reportage maken over deze proef …