editie 2009/2010

Veertig scholen gaan begin schooljaar 2009 2010 de uitdaging aan om 'in te zoomen op water'. Zij krijgen in de loop van het schooljaar een aantal opdrachten. De deelnemers kunnen telkens een actie uitwerken 'op maat van de school', 'op maat van de omgeving' of 'op maat van de wereld'.

Zeg het met een foto
Wil een traject kans op slagen hebben, dan moeten de leerlingen van bij het begin betrokken worden. Om het draagvlak op school te verbreden vragen we de deelnemers dan ook als startopdracht een wervende foto te maken met een zelfbedachte slogan. Wegens groot succes  beslissen we later om aan de startopdracht een wedstrijd te koppelen. De affiche van het VTI uit Dendermonde wordt door de deelnemers verkozen tot winnaar.



Warm maken
Met opdracht 2 maken we alle actoren in de school warm voor het watertraject. De deelnemers krijgen suggesties op maat van de school (organiseer een enquête), de omgeving (breng een bezoek aan een waterschakel), de wereld (speel het spel 'ingeblikt') om te sensibiliseren.

Kunnen leerlingen kraantjeswater herkennen uit flessenwater? Het Sint-Pauluscollege uit Moorsele nam de proef op de som: de grote meerderheid van de leerlingen smaakt en herkent het kraantjeswater, maar zonder het af te keuren. Meer zelfs. De watertest wijst uit dat de leerlingen het duurste water het minst appreciëren.



Meten is Weten
In een volgende stap (opdracht 3) maken we de balans op. Na een inventarisatie kun je immers de manier waarop de school met water omgaat kritisch evalueren. En bijsturen!
Op maat van de school: inventariseer lekverliezen
Op maat van de omgeving: op watersafari in de supermarkt
Op maat van de wereld: Sherlock holmes achterna. Speel voor waterdetective en ga op zoek naar informatie over virtueel water.

Het volgende gerecht van het KA Halle houdt rekening met het virtueel watergebruik.
starter: pompoensoep (max 10 liter verbruikt)
hoofdgerecht: vegetarische lasagna met tofu en tomaatjes (met een kasteelbiertje voor de leerkrachten en een OXFAM fruitsapje voor de leerlingen (max 30 liter verbruikt)
dessert: salade van wintervruchten (max 80 liter verbruikt).

Actie
In opdracht 4 is het tijd om over te gaan tot actie!
Op school kun je een weinig-water-dag organiseren. Je kunt een brief schrijven aan de gemeente/en of de intercommunale en vragen hoe zij aan duurzaam waterbeheer doen (omgeving). Waterbesparende acties kunnen ertoe leiden dat de waterfactuur sterk vermindert. Het geld dat de school bespaart, kan ze gedeeltelijk investeren in een waterproject in een ontwikkelingsland.

Het CVO KHNB uit Etterbeek zwom op 8 mei vijf uur lang voor het goede doel in het zwembad van de VUB. De deelnemers werden gesponsord. De school schonk de opbrengst aan een waterproject in het Zuiden.


Kom naar buiten
Als apotheose van 'Inzoomen' roepen we de scholen op een actie te organiseren op de eigen school op wereldwaterdag 22 maart.
Daarnaast organiseren we op 7 locaties in Vlaanderen en Brussel een gemeenschappelijke freeze-actie. Meer dan 1000 leerlingen staan letterlijk stil bij water tijdens een freeze-actie (twee filmfragmenten kun je bekijken op de blog).


de actie van het VTI Dendermonde op wereldwaterdag


Slotopdracht
Het vertrouwen dat de deelnemers na diverse acties kregen moet nu verzilverd worden.
Het schoolbeleid kan hierin een krachtig signaal geven om het thema water in te bedden in de schoolcultuur. We vroegen de scholen dan ook een engagementsverklaring te ondertekenen (directie, leerkracht, leerlingen...) en een korte visietekst uit te schrijven hoe zij in de toekomst verder met het thema water aan de slag willen.

voorbeeld Sint-Pauluscollege Wevelgem




































Meer verslagjes kun je nalezen in de rechterkolom van de blog (links).
Foto's van de acties kun je bekijken op de flickrpagina (link via rechterkolom blog).